Немирівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 3 "Дзвіночок" Немирівської міської ради



           09 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2019 № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Насилля в закладі дошкільної освіти

         Більшість людей вважають, що фізична агресія та соціальне насилля, характерні для булінгу (англ. bullying – агресивне переслідування, цькування, залякування тощо), починають проявлятися приблизно з кінця початкової школи і продовжуються протягом усього періоду середньої школи. Але, хочете вірте, хочете – ні, булінг серед дітей дошкільного віку розповсюджений набагато більше, ніж ви можете припустити. Оскільки така поведінка асоціюється, як правило, з дорослими дітьми, вона часто упускається з очей у ранньому віці, коли досить важко відрізнити абсолютно нормальні соціальні експерименти й булінг на ранніх стадіях формування.
         «Я була приголомшена, коли побачила, як часто діти трьох- і чотирьохрічного віку, особливо хлопчики, думаючи, що я нічого не бачу, б’ють і штовхають інших дітей у групі», – розповідає педагог дошкільної освіти. Але булінг – це ж не тільки фізична агресія, булінг може здійснюватись і через соціальний тиск, наприклад, коли група дівчаток неодноразово й демонстративно відмовляється грати з іншою дівчинкою, або це можуть бути словесні нападки, такі як безперервні насміхання та висміювання.
          Загалом, певний ступінь ситуативних ударів рукою, щипання й ін. у дітей дошкільного віку «вважається» нормальним і може бути проявом самоствердження.
Однак, якщо дітям подобається спостерігати, як іншій людині погано, вони можуть свідомо й систематично знаходити способи, щоби завдати шкоди своїм «жертвам», навіть до того, що стануть насміхатись над ними, коли роблять свій поганий вчинок.

           Булінг може викликати в дітей сильний стрес, страх і тривогу. До того ж така поведінка впливає не тільки на «жертв». Результати дослідження показують, що ті, хто в дитинстві був хуліганом, у майбутньому частіше, ніж інші, вживають наркотики та алкоголь, ображають своїх друзів, зв’язуються зі злочинністю й мають проблеми у взаємостосунках з однолітками.

Що повинні робити батьки, якщо в закладі дошкільної освіти їх дитини має місце булінг? Нижче наводяться поради, що допоможуть батькам впоратися із ситуацією, що виникла.

1. Комунікація (спілкування) – це ключ. Якщо ви підозрюєте, що ваша дитина піддається в дитячому садку знущанням, дайте їй зрозуміти, що ви зможете їй допомогти, якщо вона докладно розповість про все. Якщо ваша дитина виглядає наляканою чи збентеженою, використовуйте книги в якості легкого доступу до неї, щоб налагодити ваше спілкування природним чином. Деякі художні твори для дітей звертаються до цієї тематики. Як тільки ваша дитина розкриє вам усі подробиці про булінг, зберігайте спокій, не сваріть її та не засуджуйте, обов’язково поясніть, що ви неодмінно допоможете припинити це насилля.

2. Порозмовляйте з вихователем. «Навіть не дивлячись на те, що в дошкільних і подібних їм дитячих закладах дорослі завжди знаходяться поруч з дітьми, за такою великою кількістю малюків, які безперервно бігають навкруги, прослідкувати просто нереально», – каже колишній вихователь, оскільки маленькі хулігани віддають перевагу тому, щоб ображати дітей, коли дорослі не дивляться, важливо порозмовляти з вихователем і ввести один одного в курс справи, щоб у подальшому він був більш уважним і вже прицільно спостерігав за певними дітьми.

3. Заплануйте переговори з батьками. Коли маленькі діти вдаються до булінгу, їхня поведінка частіше за все запозичується з домашнього досвіду, тобто у своїй родині вони можуть стати свідками домашнього насилля, дивитися жорстокі телешоу, чути як їхні брати та сестри висміюють інших дітей або самі бути жертвами насилля. Тож порозмовляйте з адміністрацією закладу і призначте зустріч з батьками маленького хулігана, звернувши їхню увагу на його поведінку, але не дивуйтесь, якщо його батьки не будуть вас слухати, будуть проявляти байдужість чи почнуть все заперечувати.
4. Навчіть вашу дитину захищатись від хуліганів. Дайте своїй дитині певні психологічні інструменти, які вона зможе використовувати при контакті з хуліганом. Навчіть її достойно триматись, дивитись прямо в очі кривднику, розповідати дорослим про те, що сталось, та уникати самотності (бути завжди поруч з іншими дітьми). Ви також можете розширити можливості дитини, запропонувавши їй пограти в рольові ігри. Так вона зможе попрактикуватись у тому, що має намір зробити в подібній ситуації наступним разом. Упевнені в собі діти мають менше шансів стати мішенню для хуліганів, тому знайдіть способи, щоб забезпечити вашій дитині адекватну самооцінку. Ви можете допомогти їй зав’язати дружні стосунки поза межами закладу і залучити її до тих видівактивності, що зможуть підвищити її впевненість у собі.

5. Розгляньте перехід в іншу групу. Іноді булінг може бути настільки агресивним, що всі ваші зусилля так і не будуть успішними. Тому, якщо вам не вдасться нічого добитись, порозмовляйте з адміністрацією на предмет переходу вашої дитини до іншої групи. Якщо ж і це не вдасться зробити, тоді краще забрати вашу дитину із цього дитячого садка.

         Булінг у дошкільному середовищі відбувається набагато частіше, ніж повинен. І якщо ваша дитина стала однією із «жертв», не кажіть їй, щоб вона стала більш «жорсткою» і не примушуйте її розв’язувати цю проблему самостійно. Уживайте всіх заходів, щоб захистити вашого малюка, здійснюйте візити в дитячий садок і давайте дитині інструменти, які не тільки стануть їй у пригоді в ранньому дитинстві, а й допоможуть уникнути знущань у майбутньому.

ПОРЯДОК

реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в Немирівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №3 «Дзвіночок»

1. Підставою для реагування в закладі дошкільної освіти на випадки булінгу (цькування) є заява або повідомлення, про випадок та/або підозру його вчинення стосовно малолітньої особи та/або стосовно інших учасників освітнього процесу, отриманої суб'єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти. Повідомлення можуть бути в усній та/або письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації (телефон, соціальні мережі, електронна пошта, електронні месенджери, офіційні веб ресурси та ін.).

2. Повідомляти про випадки булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти може будь-яка особа, учасником або стороною якого вона стала або яка підозрює про його вчинення стосовно малолітньої особи або про який отримала достовірну інформацію. До булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу освіти та на території закладу (ігрові, спортивні майданчики) або за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу дошкільної освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою директора закладу дошкільної освіти, в тому числі дорогою до (із) закладу освіти.

3. Ознаками булінгу (цькування) є систематичне вчинення учасниками освітнього процесу діянь стосовно малолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, а саме: умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг; словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи; будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток; будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів; інші правопорушення насильницького характеру.

4. Педагогічні та інші працівники закладу освіти у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов’язані: вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу; за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги; звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України; повідомити директора закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

     Подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) в ЗДО

1. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, директора закладу освіти або інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

У закладі дошкільної освіти заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає директор закладу.

Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

2. Директор закладу дошкільної освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):

невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);

за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;

повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;

скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі - комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

Діяльність комісії ЗДО з розгляду випадків булінгу (цькування)

1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) є колегіальним органом закладу освіти, яка скликається в кожному окремому випадку надходження заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти не пізніше ніж три робочі дні з дня надходження заяви або повідомлення.

2. До складу комісії входять уповноважена особа та інші зацікавлені особи (педагогічні працівники, практичний психолог, медичний працівник та інші особи) за рішенням директора закладу освіти. До участі в засіданні комісії також можуть бути залучені сторони булінгу (цькування) (за потреби), один з батьків або законних представників потерпілого, представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та інших зацікавлених сторін.

 3. Комісія на своїх засіданнях розробляє пропозиції та рекомендації з питань, що належать до її компетенції.

4. За підсумками роботи комісії складається протокол.

5. У разі підтвердження випадку булінгу (цькування) в протоколі обов’язково вказується адміністративна відповідальність за булінг (цькування) у вигляді штрафу від п’ятидесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

6. За виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування) згідно з протоколом засідання комісії відповідає уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії.

7. До повноважень комісії належать: розгляд та аналіз матеріалів за результатами проведенного розслідування щодо з'ясування обставин на підставі заяви про булінг (цькування); визначення сторін булінгу (цькування), можливих причин та необхідних заходів для їх усунення; планування заходів стабілізації психологічного клімату у колективі, формування емпатії між сторонами булінгу (цькування) та надання соціальних та психолого-педагогічних послуг сторонам булінгу (цькування), в тому числі із залученням необхідних фахівціві з надання правової, соціальної та іншої допомоги тощо; формування рекомендацій для педагогічних працівників закладу дошкільної освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з малолітніми сторонами булінгу (цькування) та їхніми батьками або законними представниками; формування рекомендацій для батьків або законних представників малолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

Порядок застосування заходів виховного впливу в ЗДО

1. Заходи виховного впливу застосовуються для відновлення та нормалізації відносин між учасниками освітнього процесу після випадку булінгу (цькування) з метою створення та сприятливого для навчання та роботи освітнього середовища.

2. Заходи виховного впливу застосовуються у разі наявності факту булінгу (цькування) в закладі освіти по відношенню до кривдника, потерпілого та свідків.

3. Заходи виховного впливу мають забезпечити дотримання прав та інтересів сторін булінгу (цькування), необхідне виховання та освіту, соціальну та психолого-педагогічну допомогу.

4. Заходи виховного впливу реалізуються педагогічними працівниками закладу освіти із залученням необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги, в тому числі територіальних органів (підрозділів) служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді тощо.

5. Необхідні заходи виховного впливу визначає та планує комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

6. Директор закладу дошкільної освіти вживає необхідних заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу, в тому числі залучення (за потреби) необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги тощо.

7. Директор закладу дошкільної освіти забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти.

ПЛАН ЗАХОДІВ,

спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)

в Немирівському ЗДО №3 «Дзвіночок» на 2023-2024 н.р.

 

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відповідальний

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогічний колектив

Упродовж року

Вихователь-методист

Практичний психолог

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу

Усі категорії учасників освітнього процесу

 

Упродовж року

Адміністрація

ЗДО

Семінар з кібербулінгу для педагогів

Педагогічний колектив

Вересень

Практичний психолог

Діагностування рівня напруги, тривожності в колективі:

- спостереження за міжособистісною поведінкою в колективі;

-опитування, анкетування педагогічного персоналу;

-психологічні діагностики мікроклімату згуртованості та емоційного стану педагогічного колективу;

-визначення рівня тривоги та страху у вихованців. 

 

 

 

 

 

Усі категорії учасників освітнього процесу

 

 

 

 

 

Упродовж року

 

 

 

 

 

Практичний психолог

Виступ на тему: «Протидія булінгу в дошкільному середовищі»

Педагогічний колектив

батьки

 

Березень

Вихователь-методист

 

Проведення психолого-педагогічного семінару «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція».

 

Педагогічний колектив

 

Листопад

Вихователь-методист

Практичний психолог

Розробка рекомендацій для педагогів на тему: «Небезпека в інтернеті»

Педагогічний колектив

Квітень

Практичний психолог

 

Проведення заходів в рамках Акції «16 днів проти насильства»

Усі категорії учасників освітнього процесу

Листопад-Січень

Педагоги, практичний психолог

Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в дошкільному середовищі»

Батьки вихованців

Лютий

Вихователі груп

Поради батькам щодо зменшення ризиків прояви булінгу в дошкільному віці

Батьки вихованців

Жовтень

Вихователі груп

Рекомендації для батьків «Безконфліктне спілкування»

Батьки вихованців

Січень

Вихователі груп

Контроль стану попередження випадків булінгу

Нарада при директору

Травень

Вихователь-методист

 

Відповідальна особа за проведення роботи, спрямованої на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в Немирівському ЗДО №3 «Дзвіночок» практичний психолог ПАВЛИК ІННА ПЕТРІВНА.

КОНТАКТИ: e-mail  dnz26228433@gmail.com

 


Повернутись назад


 Контакти

Адреса: 22800, вул. Шевченка, 6, м. Немирів, Вінницький р-н., Вінницької обл. E- mail: dnz26228433@gmai.com

 Назва закладу

«Немирівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 3 "Дзвіночок" Немирівської міської ради»